13 september 2008

Vancouver, BC

6. september - køretur til Vancouver

Vi kom af sted i god tid fra the Mansard House. Jesper havde sladret om min fødselsdag, så jeg fik lys i min muffin til morgenmaden. Færgeturen gik godt. Der var flere smalle passager, hvor vi var rigtigt tæt på øerne.
Vi ankom til vores sidste stop allerede kl. halv to. Vi bor et rigtigt lækkert sted. 100 meter fra Kitsilano stranden. Og vi er i gåafstand til Granville Island og downtown.
Vi besluttede os for at bruge resten af eftermiddagen på Granville Island. Det er en lille halvø, hvor der er et marked med alle slags madvarer. Det meste er lokalt. Derudover er det lokale kunstnere af alle slags, der sælger deres ting i små butikker. Vi købte 3 små billeder af kendte steder i Vancouver og 2 billeder med nogle indianer motiver.
Aftenen tilbragte vi på en lille fransk bistro, tæt på hvor vi bor. En rigtig dejlig og hyggelig fødselsdag.

7. september - Grouse Grind

Pyuh.... I dag har været en meget travl dag. Jesper og jeg fandt ud af i går, at Vancouver er en fantastisk by, og der er rigtig mange ting vi skal nå.
Morgenmaden sammen med vores værter og tre hollændere var rigtig hyggelig. Vores værts morfar var fra Danmark og var kommet til Canada omkring århundredskiftet. Han havde engang forsøgt at finde flere informationer om ham, men han var blevet snydt godt og grundigt af en eller anden fyr i Danmark, der ikke vidste noget da det kom til stykket
Efter morgenmaden kørte vi ud til Grouse Mountain lige nord for Vancouver. Vejen derud gik gennem Stanley Park og over Lions Gate Bridge. Det regner vi med at besøge på en lejet cykel i morgen. Jesper havde overtalt mig til at vi skulle gå Grouse Grind. Det er den hårdeste gåtur i Vancouver. Ruten er 2,9 km lang. Det lyder ikke af meget, men på de små 3 km går man næsten 1000 meter op. Vi svedte helt vildt, selvom vi tog det med ro og holdt pauser ind i mellem. Stien er ikke vedligeholdt lige godt alle steder. Nogle steder går man på ujævne klipper og andre steder sten og rødder fra træerne. Det tog os en time og et kvarter. Verdensrekorden er 27 minutter. Jeg tror vinterens gravity timer hjalp rimelig godt. Jeg var i hvert fald ikke den der pustede allermest da vi kom op! Det var også en helt god forretning. Hvis man tog gondolen til toppen var prisen 35 cad, men hvis man kun skulle ned, var det 5 cad. På toppen var der en masse udskårede træskulpturer, fugleshow, lumberjack show (som vi så), paragliding, helikopterture og et Grisleybjørne reservat med to bjørne. Vi syntes ikke helt de havde plads nok, men det var bedre end Toronto Zoo.
Turen ned tog kun 8 minutter. Og vi kørte direkte hjem i bad. Efter et kort pitstop gik vi op til 4th Ave her i Kitsilano. Vi så en plakat i går, hvor der stod at vejen ville være spærret af pga. sæbekassevognsløb. Det var hundredvis af mennesker. Vejen er ret stejl så det var perfekt til sæbekassebiler. Vi så ikke så meget, men det vi så, så ret sjovt ud. Vi fortsatte vores gåtur mod downtown. Vi tog en sen og velfortjent frokost på en lille diner der hed Templeton. På vej mod havnefronten var der en del vejarbejde. Vancouver har store planer med infrastrukturen til OL 2010. De er i gang med at udbygge deres Skytrain til at gå helt ud til lufthavnen. Vi så Canada Place med sejlene, der blev bygget til Expo86.
Selvom byen kun er lidt over 100 år gammel er her stadig en del gamle flotte bygninger. Vi fortsatte ned mod bydelen Gastown. Bygningerne her er alle relativt lave og holdt i gammel stil. Atmosfæren var rigtig hyggelig. Turen hjem herfra var rigtig lang. Vi krydsede W Hasting, som ikke var så rar og vi gik hutigt gennem det der bliver kaldt Yalestown. Vores lille gåtur tog over 5 timer så vi er begge godt møre.

8. september - sidste dag på ferien

Vi lejede cykler før at komme lidt hurtigere rundt i byen og til Stanley Park. Og vi overgav os begge til cykelhjelmen. Vi startede med at cykle ud i Stanley Park. Det var en rigtig flot dag. Vi cyklede langs vandet og nød udsigten til parken, Lions Gate Bridge, Inuitfigurer og totempæle. Herefter gik turen til Robson Street og vi cyklede rundt langs False Creek og Kitsilano Beach. Planen var at fortsætte helt ud til universitetet, men tiden var løbet lidt fra os. Lejecykler er ikke de bedste cykler og det var lidt hårdt når man er vant til fjedrer i sædet
Om aftenen spiste vi med Mads (Idas kollega fra Vancouver). Vi tog en lille bitte færge for at komme dertil.

9. september - flyvetur til Toronto

Så er vi kommet til den allersidste dag i vores ferie. Jespers strømpe- og boxershortsregnskab gik op. Og vi har næsten ikke noget rent tøj tilbage. Vi var oppe 4.45 så vi er ret trætte. I alt har vi over de seneste knap tre uger kørt 3934 km.
I morgen skal vi på arbejde igen. Det har været em fantastisk ferie. Vi har set og oplevet så meget, at det næsten ikke er til at forstå.