02 juni 2011

Dag 3 - Reef Bay Trail

En af de ting vi havde planlagt hjemmefra var en guidet vandretur på St. John. Det var en tur som vi begge havde glædet os meget til.
Vi skulle meget tidligt op for at være på St. John kl. 9.30. Vi kom afsted lige til myldretiden så vi nåede ikke Færgen mellem Red Hook og Cruz Bay. Færgen sejler kun en gang i timen så vi måtte pænt vente til kl. 9. Femogtyve minutter efter ankom vi på St. John og så var det bare med at komme afsted. Vi halvløb over til turistinformationen og nåede også lige taxabussen.

En åben taxabus køre os næsten op på toppen af et bjerg og herfra skulle vi så følge stien ned til vandet. August var ikke tilfreds og der var skrig og skrål hele vejen op. Vi var vist ikke særlig populære. Ida havde August på ryggen i bæreselen og vi skulle nok have testet det mere før vi tog afsted. Efter et stykke tid faldt han dog i søvn og vi kunne nu også høre hvad guiden fortalte!

Vandreturen var ca 5 km lang. Vi gik fra ca. 350 meters højde til vandet, mest gennem skov. Selvom Ida havde ham i bæreselen var der andre der pustede og svedte mere end hende! Stien var ikke lige god alle steder. Guiden fortalte mest om naturen og øens historie. Der var ruiner fra danskernes sukkerproduktion langs stien.
Vi så et enkelt rådyr. De første danskere importerede dem til øen for at kunne jagte lidt frisk kød. De har overlevet siden, men er nu ved at blive et problem, da der er alt for mange. Udover det så vi mongoose, termitboer og en halv meter lang liguan, som solede sig ved sukkerfabrikken.
St John var oprindeligt dækket af skov og er det også nu. Under danskernes ophold blev det hele ryddet for at skaffe plads til sukkerrørene. Det var svært at forestille sig hvordan det har kunne lade sig gøre for det føltes som at gå i en urskov. Selvom der var så meget arbejde indvolveret i produktionen kunne det stadig betale sig fordi sukeret var sådan en lukrativ forretning.

Undervejs stoppede vi ved en lille lysning , hvor vi spiste vores medbragte mad.

Stien sluttede ved stranden, hvor en båd lå og ventede på os. Vi skulle med en lille gummibåd ud til båden. Der var mange bølger. August syntes det var fantastisk så han hoppede og dansede hele turen tilbage.